جواد آذرپیوند | شهرآرانیوز؛ در روزگاری که بسیاری از مردم زیر فشار معیشت، تنها به پر کردن سفره میاندیشند، اسلام از ما میخواهد نیمنگاهی نیز به «پاکی نان» داشته باشیم. دین تنها به کمیت غذا اهمیت نمیدهد، بلکه بر کیفیت و منشأ آن نیز تأکید میکند؛ چراکه هر لقمه، تأثیری عمیق بر روح، روان و تربیت انسان میگذارد.
آنچه میخوریم، تنها غذای جسم نیست، بلکه خوراک روح و بذر تربیت در جان ما و فرزندانمان است. تجربه زندگی و آموزههای دینی گواهی میدهند که بیبرکتی، اضطراب و ناآرامی بسیاری از خانوادهها، نه از کمی درآمد، بلکه از آلودگی آن سرچشمه میگیرد. این یادداشت نگاهی دارد به فلسفه تأکید اسلام بر «حلال بودن روزی»، پیوند لقمه پاک با آرامش و موفقیت و راههایی ساده و عملی برای حفظ پاکی درآمد در این روزگار دشوار.
در شرایطی که فشار معیشت و گرانی، بسیاری از خانوادهها را تحتتأثیر قرار داده است، دغدغه اصلی اغلب مردم، تأمین صرفا کمیت نان است. اما اسلام، نهفقط به کمیت بلکه به کیفیت و پاکی آن لقمه نیز اصرار دارد. سؤال اینجاست که چرا دین مبین اسلام، تا این حد برای کسب روزی حلال سختگیری کرده است؟ آیا این صرفا یک حکم شرعی است یا فلسفهای عمیق و کاربردی برای زندگی امروز ما دارد؟
بهعنوان یک طلبه، معتقدم اگر مردم از اثرات عمیق درآمد شبههناک بر روی روان، تربیت فرزند و آرامش خانه آگاه شوند، قطعا با وسواس بیشتری بهسراغ کسب روزی حلال خواهند رفت، حتی اگر کم باشد.
قرآن کریم، درکنار امر به خوردن، امر به پاکی خوراک میکند. خداوند خطاب به پیامبران و مؤمنان فرموده است: «یَا أَیُّهَا الرُّسُلُ کُلُوا مِنَ الطَّیِّبَاتِ وَاعْمَلُوا صَالِحًا إِنِّی بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِیمٌ:ای پیامبران! از غذاهای پاکیزه بخورید و کار شایسته انجام دهید؛ من به آنچه انجام میدهید، آگاهم.» (سوره مؤمنون، آیه۵۱)
توجه کنید که در این آیه، امر به «طیبات» (پاکیزهها) پیش از امر به «عمل صالح» آمده است؛ این یعنی پاکی درآمد (طیب بودن لقمه)، مقدمهای ضروری برای پاکی رفتار و شایستگی اعمال است. وقتی لقمه پاک نباشد، نور معرفت و میل به کار خیر در قلب ضعیف میشود. فقیهان و مفسران تأکید میکنند که درآمد شبههناک، مانع استجابت دعاست و توفیق را از انسان میگیرد.
بخش مهمی از تنشهای روانی و اختلافات خانوادگی امروز، ریشه در اضطرابهای مالی و نبود برکت در درآمد دارد. لقمه شبههناک، مانند یک ویروس، برکت و آرامش را از فضای خانه میرباید. فردی که درآمدش از راههای غیرمنصفانه مانند ربا، اجحاف، یا کمفروشی باشد، دائم در ترس، استرس و دلواپسی به سر میبرد؛ چون میداند که مبنای آن مال، متزلزل است.
ازسوی دیگر، رسول اکرم (ص) فرمودند: «هرکه غذای حلال بخورد، فرشتهای بالای سر او میآید و برایش استغفار میکند تا از خوردن فارغ شود.» (مکارمالأخلاق: ج یک، ص٣٢٠) این حدیث، نشاندهنده یک پاداش درونی و معنوی است که در کلام ما از آن به آرامش تعبیر میشود.
یکی از فلسفههای مهم تأکید بر حلال، اثر مستقیم آن بر تربیت فرزندان است. روانشناسان و مربیان دینی بر این باورند که رفتار، اخلاق و حتی تمایلات معنوی یک کودک، تحتتأثیر لقمهای است که پدر یا مادرش برای او آوردهاند. بزرگان دین، پیوسته توصیه میکردند که برای تهذیب نفس و آمادگی برای عبادات، از لقمههای حرام و شبههناک پرهیز شود.
لقمه حرام، استعداد معنوی فرزند را کور میکند و او را بهسمت گناه، نافرمانی و بیتوجهی به خدا سوق میدهد. درمقابل، پاکی لقمه باعث میشود فرزند شما بهآسانی با حقیقت انس بگیرد و دربرابر وسوسههای محیط، مقاومت بیشتری داشته باشد.
برای اینکه در این روزگار سخت، لقمه خود و خانوادهمان را بیمه کنیم، باید راهحلهای دقیقی را در پیش بگیریم:
تحقیق در منبع درآمد: در هر شغلی که هستید (بنگاهدار، کارمند، فروشنده آنلاین)، درباره احکام شرعی آن شغل، حداقل تحقیق را انجام دهید و از متخصصان فقهی (روحانیان یا مراجع) سؤال کنید. اگر همیشه فکر کنید معاملات شما حلال است، یک توهم خطرناک است.
دوری وسواسگونه از ربا و جریمه: از هرگونه وام، قرارداد یا چک که برای آن جریمه دیرکرد یا بهره ثابت تعیین شده است، بهشدت دوری کنید. ربا نهتنها حرام است، بلکه طبق بیان صریح قرآن، «خداوند ربا را محو میکند.» (سوره بقره، آیه۲۷۶)
پرداخت خمس و زکات در موعد مقرر: پرداخت حقوق شرعی (خمس و زکات) باعث تطهیر اموال و جاری شدن برکت در باقیمانده آن میشود. این کار، نوعی فیلتر شرعی برای کل دارایی شماست.
شفافیت کامل در معامله: در هر معاملهای، عیوب و نقصهای کالا را بیان کنید. فروشندهای که مال معیوب را با پنهانکاری میفروشد، نان شبههناک به خانه میبرد.
درنهایت، نان حلال شاید از نظر مقدار کم باشد، اما آرامشی که از دل آن بهدست میآید، هزارانبار بیشتر از ثروتهای آلوده است. این آرامش، هدیهای الهی است که به فرزندان، قلب و آینده شما میرسد.